۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید: ۱۸۲۴۰۴
حکیم گفت: موضع گیری‌های قاطعانه ما در سیاست‌های بازیگران منطقه، تغییر حاصل کرده است و کشور ما باید به همین شکل و جدیت مشکلات را پیگیری کند. چون کوتاه آمدن و مماشات با توجه به حلقه زنجیره سیاست دور زدن ایران و عدم قاطعیت ما تبعات سنگینی را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۲۸۶

جمهوری آذربایجان وارد بازی شده که غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برایش تعریف کرده‌اند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حمید حکیم کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با شبکه خبر در ارتباط با وضعیت کنونی قفقاز جنوبی گفت: وضعیت موجود بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ماحصل مواردی مانند ورود بازیگران منطقه‌ای به موضوعات و زیاده خواهی دولت باکو و بعضی از کشورهای خارج از منطقه است و عوامل ژئوپلتیک فی النفسه تنش زا هستند.

وی ادامه داد: وقتی عومل ژئوپلتیک بررسی می‌شود موضوعاتی مثل موقعیت، وسعت و جمعیت به لحاظ کمی و کیفی را شامل می‌شود و منطقه قفقاز از این لحاظ با ضعف مواجه است و موضوعات آن تنش زا هستند.

این کارشناس مسائل اوراسیا درباره طمع جمهوری آذربایجان برای اشغال جنوب ارمنستان اظهار کرد: جمهوری آذربایجان به تنهایی توان لازم برای تاثیرگذاری در منطقه ندارد برای همین است که مشاهده می‌کنیم سیاست تکیه به سایر قدرت‌های فرامنطقه‌ای را پیشه کرده و با این سیاست نیز توانایی رسیده به اهدافش را ندارد چون می‌داند پیگیری چنین اهدافی تبعات سنگینی برایش به همراه دارد. دولت باکو وارد بازی شده که کشور‌های غربی و صهیونیست‌ها برایش تعریف کرده‌اند. 

وی گفت: هم جواری منطقه قفقاز با قدرت‌هایی مثل ایران و روسیه می‌تواند برای غربی‌ها و رژیم صهیونیستی جذاب باشد و این یکی از مهمترین اهداف آن‌ها است چون با دسترسی و نفوذ به این منطقه می‌توانند مقابل توان بازیگری کشور‌هایی مثل ایران و ورسیه که بسیار تاثیرگذار هستند مقابله کنند و مضاف بر اینکه منافع اقتصادی و سیاسی دیگری هم خواهند داشت.

حکیم درباره اهمیت جنوب ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران گفت: مسیر جنوب ارمنستان از راه‌های ارتباطی مهم ایران با اروپا است، اما نکته‌ دیگر این است که دشمنان می‌خواهند در جنوب ارمنستان و مرز آن‌ها با ما خدشه‌ وارد کنند. آن چه غربی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند سیاستی تحت عنوان همه چیز بدون ایران یا دور زدن ایران است.

وی درباره تماس تلفنی رئیس جمهور ارمنستان با رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در صحبت با رئیس جمهور ارمنستان و هشدار‌هایی که داده شده است موضع گیری بسیار درستی بوده است. اثرات این جدیت مسئولان کشورمان را نیز در یک سال گذشته دیده‌ایم. بعد از مشکلاتی که جمهوری آذربایجان برای تردد کامیون‌های ما ایجاد کرد موضع گیری‌های قاطعانه ما در سیاست‌های بازیگران منطقه، تغییر حاصل کرده است و کشور ما باید به همین شکل و جدیت مشکلات را پیگیری کند. چون کوتاه آمدن و مماشات با توجه به حلقه زنجیره سیاست دور زدن ایران و عدم قاطعیت ما تبعات سنگینی را به همراه خواهد داشت.

/باشگاه خبرنگاران جوان 
برچسب ها: تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان رژیم صهیونیستی
ارسال نظر
آخرین اخبار